Text/HTML
Text/HTML

Veel gestelde vragen

Text/HTML

BETALEN VOOR JE PAKKET

Hoe moet ik betalen?

Je betaalt met iDeal of met je creditcard. Je betaalt altijd vooraf. De betalingen die je doet aan DPD lopen via Adyen.

 

Wat kost het om een pakket te versturen via een Pickup parcelshop?

Het tarief is afhankelijk van het gewicht en de bestemming. Een overzicht van de tarieven vind je hier. De toeslag voor Afgelegen gebieden vind je hier.

 

Hoe betaal ik voor het DPD pakketlabel?

Je betaalt je pakketlabel via iDeal of met je creditcard.

 

EEN PAKKET KLAARMAKEN VOOR VERZENDING

Hoe ontvang ik een pakketlabel?

Deze ontvang je in je mailbox wanneer je hebt betaald. Je kunt hem ook downloaden in je DPD account.

 

Kan ik een pakketlabel bij een Pickup parcelshop printen?

Nee, dat kan niet. Je moet het label zelf printen en op je pakket plakken. Daarna breng je het naar een Pickup parcelshop.

 

Kan DPD mijn pakket ook thuis ophalen?

Nee, je moet je pakket zelf naar een Pickup parcelshop brengen. We werken eraan om dit in de toekomst wel mogelijk te maken.

 

Kan ik een pakket versturen naar een Pickup parcelshop? 

Ja, het is mogelijk om een pakket te versturen van een Pickup parcelshop naar een andere Pickup parcelshop. Met de Pickup Finder vind je alle Pickup parcelshops in Nederland en de rest van Europa. 

 

Hoe groot en zwaar mag een pakket zijn?

Een pakket mag maximaal 20 kilogram wegen. Het mag niet groter zijn dan 100 (L) x 50 (B) x 50 (H) (in cm). Deze afspraak is internationaal met alle Pickup parcelshops afgesproken zodat zij niet hele grote of zware pakketten in hun winkel moeten verwerken.

 

Hoe lang is een DPD pakketlabel geldig?

Als je een pakketlabel print, moet je het binnen 10 kalenderdagen gebruiken.

 

Zijn er zaken die ik niet mag verzenden?

Sommige dingen mogen of kunnen wij niet vervoeren. Hierbij moet je denken aan onder andere levende dieren, wapens, kostbare voorwerpen (bijvoorbeeld antiquiteiten en geld), zaken die kunnen bederven, breekbare voorwerpen (zoals beelden of flessen wijn) en gevaarlijke stoffen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij je graag naar onze Algemene voorwaarden.

 

Waar moeten verpakkingen aan voldoen?

Zorg ervoor dat het pakket stevig verpakt is en goed dichtgemaakt met tape. De verpakking moet scheurvrij zijn en mag niet lekken. Let er ook op dat de inhoud van het pakket niet kan verschuiven. De volledige verzendinstructies lees je op onze website

 

Waar vind ik een Pickup parcelshop?

Met de Pickup Finder vind je een Pickup parcelshop bij jou in de buurt. 

 

DE MOGELIJKHEDEN BIJ DPD

Kan ik ook post versturen met DPD?

Nee, helaas. DPD verstuurt alleen pakketten en geen post. Als je iets met de post verstuurt, dan kan het door de brievenbus. DPD verzendt alleen pakketten die verpakt zijn in een doos of iets vergelijkbaars en die niet door de brievenbus kunnen.

 

Kan ik ook een pakket versturen buiten Europa?

Via www.pakkettenversturen.nl kun je alleen maar pakketten verzenden binnen Europa. Zakelijke klanten kunnen met een DPD-contract ook buiten Europa verzenden. Wil je meer informatie over de voordelen van een contract? Laat dan je gegevens achter op zakelijk.dpd.nl/pakkettenversturen en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

Kan ik ook een pakket aangetekend versturen?

Alleen stukken die door de brievenbus passen, kun je aangetekend versturen. DPD vraagt wel bij ieder pakket om een handtekening voor ontvangst.

 

Hoeveel postzegels kost het om een pakket te versturen?

Als je een pakket gaat versturen, betaal je niet met postzegels. Als je al je gegevens hebt ingevuld op www.pakkettenversturen.nl betaal je online voor het verzenden van je pakket.  Hier zie je wat onze tarieven zijn.

 

Komt DPD pakketten bij mij ophalen om te verzenden?

Nee, om je pakket te verzenden, moet je het zelf bij een Pickup parcelshop afgeven. Binnenkort wordt het mogelijk om de opdracht aan DPD te geven om tegen betaling de pakketten de volgende werkdag bij je op te halen. 

Heb je een bedrijf en wil je meerdere pakketten per dag verzenden die wij bij je op komen halen? Neem dan contact met ons op via dit contactformulier.

 

Ontvang ik een verzendbewijs?

Bij het pakketlabel ontvang je verzendinstructies. Hierop staat ook het aantal pakketten en de pakketnummers van je zending. Dit document kan door de Pickup parcelshop voor je worden ondertekend. Dit is je verzendbewijs.

 

Is mijn pakket verzekerd?

Je pakket is tegen schade en verlies verzekerd volgens de AVC voorwaarden. In de Algemene Voorwaarden lees je meer over de vergoedingen. Het is niet mogelijk om je pakket extra te verzekeren.

  

HOE WERKT PAKKETTENVERSTUREN.NL?

Moet ik me verplicht registreren?

Nee, je hoeft je niet te registreren. Dit heeft echter wel een aantal voordelen. Zo hoef je niet voor elke pakketverzending telkens opnieuw je gegevens in te vullen, kun je de gegevens voor meerdere pakketlabels tegelijk uploaden, gebruik maken van je eigen adresboek en heb je een handig overzicht van al je zendingen.


Wat is het verschil tussen verzenden als particuliere of zakelijke gebruiker?

Als je een pakket als zakelijke gebruiker verzendt, staat niet jouw eigen naam, maar de naam van je bedrijf in de e-mail naar de ontvanger. Je bedrijfsnaam staat ook op het pakketlabel. 

 

OVER DE BESTEMMING VAN JE PAKKET

 

Kan ik een pakket versturen naar een postbusadres?

Nee, je kunt geen pakket verzenden naar postbusadressen, antwoordnummers en NAPO-adressen. Daarnaast zijn een aantal postcodegebieden uitgesloten van de DPD Verzendservice of geldt er een Afgelegen gebieden toeslag. Op onze website zie je een overzicht van deze postcodegebieden. 

 

Is het mogelijk om een pakket te verzenden naar een adres op een eiland?

De meeste eilanden zijn uitgesloten van de DPD Verzendservice, voor bepaalde eilanden geldt een Afgelegen gebieden toeslag. Op onze website zie je een lijst met postcodes die uitgesloten zijn van verzending of waarvoor een Afgelegen gebieden toeslag geldt

 

Hoe lang duurt het voordat mijn pakket op zijn eindbestemming is?

Dat is afhankelijk van het land waar je je pakket naar toe stuurt. Op onze website zie je per land de gemiddelde verwachte looptijd. Houd er rekening mee dat deze looptijd ingaat op het moment dat het pakket door de DPD-chauffeur is opgehaald in de Pickup parcelshop. We kunnen van tevoren niet aangeven hoe laat dit is omdat dit per dag verschilt.
Pakketten naar eilanden kunnen een langere looptijd hebben.  

 

Naar welke bestemmingen kan ik een pakket versturen?

Via een Pickup parcelshop kun je pakketten versturen naar adressen in Nederland en Europa. Je kunt je pakket laten bezorgen op een huisadres of bij een Pickup parcelshop. Een volledig overzicht van alle bestemmingen zie je bij het tarievenoverzicht. 

Het is niet mogelijk om pakketten te verzenden naar een postbusadres, antwoordnummer of een adres op sommige eilanden. Een overzicht van uitgesloten bestemmingen en bestemmingen waarvoor een Afgelegen gebieden toeslag geldt,  zie je op onze website.

 

Waarom moet ik verplicht een e-mailadres van de ontvanger invullen?

Met onze Predict service houden we de ontvanger op de hoogte over de dag van bezorging. Zonder e-mailadres kunnen we niet met hem communiceren.

 

WETEN WAAR JE PAKKET IS

 

Hoe weet de ontvanger dat er een pakket naar hem thuis onderweg is?

Direct nadat jij het pakketlabel hebt aangemaakt, krijgt de ontvanger een e-mail of sms dat er een pakket naar hem onderweg is. Met onze Predict service ontvangt hij de dag, voordat we het pakket ook daadwerkelijk bezorgen, een e-mail met de geplande bezorgdatum. Hier kan hij eventueel andere bezorginstructies aangeven. Dit kan tot een uur voor bezorging. De opties waaruit gekozen kan worden:

  • Bezorgen op een andere datum
  • Bezorgen op een ander adres
  • Bezorgen bij een Pickup parcelshop
  • Het geven van toestemming om het pakket op een veilige plaats neer te zetten

Daarnaast kan de ontvanger zijn pakket ook live tracken op de dag van bezorging. Zo ziet hij precies hoeveel adressen de chauffeur nog moet afleggen voordat hij bij hem is.

 

Hoe weet ik wanneer een pakket bezorgd is?

DPD werkt met track & trace. Je kunt je pakket altijd met het pakketnummer traceren op www.dpd.nl. In de levensloop van het pakket zie je of het bezorgd is.

 

Werkt DPD met track & trace?

Op www.dpd.nl kun je je pakket met het pakketnummer online traceren. 

 

ALS ER PROBLEMEN ZIJN

 

Wat gebeurt er als het pakket niet bezorgd kan worden?

Weigert de ontvanger het pakket? Of kan het pakket om een andere reden niet afgeleverd worden? Dan sturen we het pakket terug naar jou. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht, maar de verzendkosten kun je niet terugkrijgen.

 

Wat moet ik doen als mijn pakket beschadigd is of niet is bezorgd?

Bel naar de medewerkers van onze Customer Service op 0900-3734663 (€ 0,50 per gesprek). Om je zo snel mogelijk te helpen, houd je het pakketnummer bij de hand. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00u tot 17.30u.