Text/HTML
Text/HTML

Veel gestelde vragen

Text/HTML

Moet ik me verplicht registreren?

Nee, je hoeft je niet te registreren. Dit heeft echter wel een aantal voordelen. Zo hoef je niet voor elke pakketverzending telkens opnieuw je gegevens in te vullen, kun je de gegevens voor meerdere pakketlabels tegelijk uploaden, gebruik maken van je eigen adresboek en heb je een handig overzicht van al je zendingen.

 

Wat is het verschil tussen verzenden als particuliere of zakelijke gebruiker?

Als je een pakket als zakelijke gebruiker verzendt, staat niet jouw eigen naam, maar de naam van je bedrijf in de e-mail naar de ontvanger. Je bedrijfsnaam staat ook op het pakketlabel. 

 

Naar welke bestemmingen kan ik een pakket versturen?

Via een Pickup parcelshop kun je pakketten versturen naar adressen in Nederland en Europa. Je kunt je pakket laten bezorgen op een huisadres of bij een Pickup parcelshop. Een volledig overzicht van alle bestemmingen zie je bij het tarievenoverzicht. 

Het is niet mogelijk om pakketten te verzenden naar een postbusadres, antwoordnummer of een adres op een eiland (met uitzondering van Ierland en het Verenigd Koninkrijk). Een overzicht van uitgesloten bestemmingen zie je op onze website DPD.

 

Kan ik een pakket versturen naar een Pickup parcelshop? 

Ja, het is mogelijk om een pakket te versturen van een Pickup parcelshop naar een andere Pickup parcelshop. Met de Pickup Finder vind je alle Pickup parcelshops in Nederland en de rest van Europa. 

 

Kan ik een pakket versturen naar een postbusadres?

Nee, je kunt geen pakket verzenden naar postbusadressen, antwoordnummers en NAPO-adressen. Daarnaast zijn een aantal postcodegebieden uitgesloten van de DPD Verzendservice. Op onze website zie je een overzicht van postcodes die uitgesloten zijn van verzending. 

 

Is het mogelijk om een pakket te verzenden naar een adres op een eiland? 

Nee, dat kan niet. Maar het Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen hierop een uitzondering, daar bezorgen we wel. Daarnaast zijn een aantal postcodegebieden uitgesloten van de DPD Verzendservice. Op onze website zie je een lijst met postcodes die uitgesloten zijn van verzending. 

 

Hoe lang duurt het voordat mijn pakket op zijn eindbestemming is?

Dat is afhankelijk van het land waar je je pakket naar toe stuurt. Op onze website zie je per land de gemiddelde verwachte looptijd. 

 

Wat kost het om een pakket te versturen via een Pickup parcelshop?

Het tarief is afhankelijk van het gewicht en de bestemming. Een overzicht van de tarieven vind je hier.

 

Waarom moet ik verplicht een e-mailadres van de ontvanger invullen?

Met onze Predict service houden we de ontvanger op de hoogte over de dag van bezorging. Zonder e-mailadres kunnen we niet met hem communiceren.

 

Hoe weet de ontvanger dat er een pakket naar hem thuis onderweg is?

Direct nadat jij het pakketlabel hebt aangemaakt, krijgt de ontvanger een e-mail of sms dat er een pakket naar hem onderweg is. Met onze Predict service ontvangt hij de dag, voordat we het pakket ook daadwerkelijk bezorgen, een e-mail met de geplande bezorgdatum. Hier kan hij eventueel andere bezorginstructies aangeven. Dit kan tot een uur voor bezorging. De opties waaruit gekozen kan worden:

  • Bezorgen op een andere datum
  • Bezorgen op een ander adres
  • Bezorgen bij een Pickup parcelshop
  • Het geven van toestemming om het pakket op een veilige plaats neer te zetten

Daarnaast kan de ontvanger zijn pakket ook live tracken op de dag van bezorging. Zo ziet hij precies hoeveel adressen de chauffeur nog moet afleggen voordat hij bij hem is.

 

Hoe weet de ontvanger dat er een pakket klaarligt in een Pickup parcelshop?

Als je een pakket verstuurt naar een andere Pickup parcelshop wordt de ontvanger per e-mail of sms geïnformeerd als het pakket klaarligt voor afhaling. De Pickup parcelshop bewaart het pakket 7 kalenderdagen. Is het na 7 dagen nog niet opgehaald? Dan sturen we het pakket terug naar jou. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht, maar de verzendkosten kun je niet terugkrijgen.

 

Hoe weet ik wanneer een pakket bezorgd is?

DPD werkt met Track & Trace. Je kunt je pakket altijd met het pakketnummer traceren op www.dpd.nl. In de levensloop van het pakket zie je of het bezorgd is.

 

Wat gebeurt er als het pakket niet bezorgd kan worden?

Weigert de ontvanger het pakket? Of kan het pakket om een andere reden niet afgeleverd worden? Dan sturen we het pakket terug naar jou. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht, maar de verzendkosten kun je niet terugkrijgen.

 

Wat moet ik doen als mijn pakket beschadigd is of niet is bezorgd?

Bel naar de medewerkers van onze Customer Service op 0900-3734663 (€ 0,50 per gesprek). Om je zo snel mogelijk te helpen, houd je het pakketnummer bij de hand. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00u tot 17.30u.

 

Komt DPD pakketten bij mij ophalen om te verzenden?

Nee, om je pakket te verzenden, moet je het zelf bij een Pickup parcelshop afgeven. Heb je een bedrijf en wil je meerdere pakketten per dag verzenden die wij bij je op komen halen? Neem dan contact met ons op via dit contactformulier.

 

Hoe groot en zwaar mag een pakket zijn?

Een pakket mag maximaal 20 kilogram wegen. Het mag niet groter zijn dan 100 (L) x 50 (B) x 50 (H) (in cm).

 

Hoe lang is een DPD pakketlabel geldig?

Als je een pakketlabel print, moet je het binnen 10 kalenderdagen gebruiken.

 

Hoe betaal ik voor het DPD pakketlabel?

Je betaalt je pakketlabel via iDeal of met je creditcard.

 

Waar vind ik een Pickup parcelshop?

Met de Pickup Finder vind je een Pickup parcelshop bij jou in de buurt. 

 

Waar moeten verpakkingen aan voldoen?

Zorg ervoor dat het pakket stevig verpakt is en goed dichtgemaakt met tape. De verpakking moet scheurvrij zijn en mag niet lekken. Let er ook op dat de inhoud van het pakket niet kan verschuiven. De volledige verzendinstructies lees je op onze website

 

Zijn er zaken die ik niet mag verzenden?

Sommige dingen mogen of kunnen wij niet vervoeren. Hierbij moet je denken aan onder andere levende dieren, wapens, kostbare voorwerpen (bijvoorbeeld antiquiteiten en geld), zaken die kunnen bederven, breekbare voorwerpen (zoals beelden of flessen wijn) en gevaarlijke stoffen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij je graag naar onze Algemene voorwaarden.

 

Is mijn pakket verzekerd?

Je pakket is tegen schade en verlies verzekerd volgens de AVC voorwaarden. In de Algemene Voorwaarden lees je meer over de vergoedingen.

 

Ontvang ik een verzendbewijs?

Bij het pakketlabel ontvang je verzendinstructies. Hierop staat ook het aantal pakketten en de pakketnummers van je zending. Dit document kan door de Pickup parcelshop voor je worden ondertekend. Dit is je verzendbewijs.

 

Werkt DPD met Track & Trace?

Op www.dpd.nl kun je je pakket met het pakketnummer online traceren. 

 

 


Er is een fout opgetreden. Niet afgehandelde fout bij laden van module.