Text/HTML

Wat betekent Brexit voor het versturen van pakketten?

De Britten hebben uitstel gekregen voor hun vertrek uit de EU. De nieuwe datum voor Brexit is 31 oktober. DPD stelt in ieder geval alles in staat om jouw pakketten ook na Brexit zo snel en efficiënt mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk te versturen. Hier lees je, met de informatie die nu voor ons beschikbaar is, hoe je pakketten naar het Verenigd Koninkrijk kunt blijven sturen en wat daar bij komt kijken.

Laatste update: 11 april 2019

Wat verandert er bij Brexit om een pakket naar het Verenigd Koninkrijk te sturen?

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:
1. Je moet extra informatie doorgeven voor het opmaken van douaneformulieren. De douane wil precies weten wat er in het pakket zit en wat de waarde daarvan is.
2. Pakketten worden alleen aan huis bezorgd, niet meer in een Pickup parcelshop.
3. Het duurt iets langer voordat het pakket op zijn bestemming is. Je moet rekening houden met minstens 1 dag extra. Dit heeft te maken met eventuele controles bij de grens en de btw en invoerrechten die een ontvanger eerst moet betalen voordat het pakket bezorgd wordt. Dat wil zeggen dat pakketten naar Verenigd Koninkrijk in minimaal drie tot vier dagen en pakketten naar Ierland en Noord Ierland in minimaal vier tot vijf dagen op hun bestemming zijn.

Moeten er extra kosten betaald worden?

Bij Brexit krijgt de verzender en de ontvanger de maken met extra kosten. Jij als verzender betaalt € 2,15 administratiekosten per pakket. Deze worden bij de pakketprijs opgeteld en betaal je bij het betalen van je pakketlabel. De ontvanger betaalt mogelijk invoerkosten die bestaan uit invoerrechten en btw. Hij betaalt ook administratiekosten van £5. Zodra deze kosten betaalt moeten worden, neemt DPD UK contact op met de ontvanger voor het betalen van deze kosten.

Hoe verstuur je na Brexit een pakket naar het Verenigd Koninkrijk?

Lees het stappenplan en je weet precies wat je moet doen om jouw pakket goed in het Verenigd Koninkrijk aan te laten komen.


Hoe je een pakketlabel voor een pakket naar het Verenigd Koninkrijk maakt

1. Kies als bestemmingsland Verenigd Koninkrijk
2. Kies daarna of je een ParcelLetter, een pakket van 0-10 kilo of een pakket van 10-20 kilo wil versturen.
3. In stap 2 van het verzendproces zie je dat er administratiekosten voor ieder pakket naar het Verenigd Koninkrijk worden berekend
4. Je begint met het invullen van de gegevens van de ontvanger.
5. Zodra je die hebt ingevuld, zie je het gedeelte van de douaneverklaring.
6. Daar geef je per artikel in je pakket, in het Engels of de taal van het land van bestemming, een korte toelichting:
a. Omschrijving
b. Aantal
c. Gewicht
d. Waarde in euro
e. Land van herkomst; dit is het land waar het product geproduceerd is, niet waar je het gekocht hebt.
f. Goederencode; dit wordt ook wel HS-code of ID genoemd. Deze kun je opzoeken op de website van de douane
7. Als je verschillende artikelen in één pakket hebt, voeg je nog een artikel toe en vul je ook daarvoor alle gegevens in.
8. Je ziet vervolgens het totale gewicht en de totale waarde van jouw pakket.
9. Helemaal onderaan vul je je eigen gegevens in. Je kan kiezen of je je pakket als particuliere verzender of als zakelijk verzender wilt versturen. Het enige verschil is dat de bedrijfsnaam dan op het pakketlabel en in de e-mailberichten wordt geplaatst. Het pakket zelf wordt onder voorwaarden van een 'particuliere verzender' verzonden.
10. Nadat je alles hebt ingevuld kun je eventueel nog een pakketlabel aanmaken of je kiest ervoor om naar ‘Betalen’ te gaan.
11. In stap 3 controleer je nog alle gegevens die je hebt ingevuld.
12. Je klikt op Betalen en via iDeal of creditcard betaal je voor je pakketlabel.

Je hebt voor je pakketlabel betaald, wat nu?
1. Zodra je hebt betaald, kun je je pakketlabel downloaden vanaf de site. Dit document ontvang je ook per e-mail.
2. Je plakt het pakketlabel op de doos
3. Je overhandigt het pakket aan DPD. Dit kan in een Pickup parcelshop zijn of je hebt aangegeven dat de chauffeur het pakket bij je op komt halen.
4. Je pakket wordt naar het Verenigd Koninkrijk gestuurd, gecontroleerd door de douane en in bewaring genomen bij DPD.
5. DPD UK neemt eventueel contact op met de ontvanger voor het betalen van kosten. Via een veilige online betaaloplossing moet het bedrag worden betaald.
6. Zodra de ontvanger de kosten heeft betaald, wordt het pakket naar het juiste depot in het Verenigd Koninkrijk verzonden om daar door een chauffeur te worden bezorgd bij de ontvanger. De looptijd van je pakket is dus ook afhankelijk van het moment van betalen van de ontvanger.
7. Als de ontvanger uiteindelijk niet betaalt, komt het pakket retour naar Nederland.
8. Betaald de ontvanger wel de invoerkosten maar wil hij het alsnog retour sturen? Dan kan dit door een nieuw pakketlabel te maken, bijvoorbeeld via de online verzendservice van DPD UK: DPD Local. Ook komen er dan nieuwe douaneformulieren en invoerkosten in Nederland bij kijken. Deze invoerkosten moeten door de persoon waarnaar het pakket retour wordt gestuurd, worden betaald. DPD Nederland zal contact opnemen over de te betalen kosten.
9. Zodra het pakket bij de ontvanger is aangekomen, ontvang je hiervan een e-mail.

Kan de ontvanger het pakket retour sturen?

De ontvanger kan het pakket retour sturen naar Nederland maar daarvoor moet een nieuw pakketlabel en douaneformulier gemaakt worden. En er komen ook weer verzendkosten en invoerrechten bij kijken om het pakket Nederland in te voeren.

Ben jij Brexit-ready?

Dan mag je het door ons ontwikkelde Brexit-ready-keurmerk downloaden en op je pakketten plakken. Zo laat jij zien dat je Brexit-ready bent!

Heb je nog vragen over Brexit?

Het Brexit-team staat voor je klaar. Je kunt ze bereiken op 085-0022320 en brexit@dpd.nl.